pühapäev, 16. august 2009

Kosovo-Albaania kiirtee

Reisimine Balkanil tundub ahvatlev, kuid reisi plaanides ei tohi langeda ainult kaardi vaatamise lõksu. Distantsid ei tundu väga pikad, aga nende läbimine võtab palju aega, sest teed on kehvad, sageli üle mägede. Liiklust pidurdavad suured autod, millede tehniline seisukord jätab kõvasti soovida. Näiteks paarinädala tagune autoreis Pristinast Dubrovnikusse võttis aega pea 11 tundi.
Eks seal, kus häda kõige suurem, tuleb midagi välja mõelda. 2007. aastal alustas Albaania valitsus suurprojekti ehk Albaania-Kosovo kiirtee ehitamist. Tegemist on teega, mis hakkab Prizreni taga asuvast piiripunktist ja kulgeb Tiranani ning sealt edasi rannalinna Durresesse.
Ideaalis peaks varasema kaheksa tunni asemel Pristinast-Tiranasse jõudma nelja tunniga ja sealt on juba alla tunni mereni. Sel suvel avati kiirtee üks osa, st üks kahest kavandatud tunnelist, mille pikkuseks on 5,6 km. Rreshen-Kalimashi teel asuva tunneli avamist peeti Albaanias toimunud valimisvõitluse alguseks. Kuna valmis on vaid üks paralleelne tunnel, siis tuleb selle läbimist oodata, sest turvalisuse huvides pole hea liigelda mõlemasuunselt.
Samuti pole tee veel täielikult valmis. Ehitamist ootavad mitmed suured sillad ja viaduktid, mis liiklemise kiireks ja mugavaks teevad. Ausalt, see projekt on väga muljetavaldav, maksumus - miljard eurot, samuti. Nagu võite arvata on sellesse projekti tulemusel alustatud ka kriminaaluurimist, sest väidetavalt olla tollane transpordiminister Lulzim Basha (praegu välisminister) ja tema nõunik eelistanud Türgi-USA korporatsiooni Bechtel-Enkat, mis teeb teeehituse miljonite võrra kallimaks plaanitust. Tee pikkuseks peaks tulema 170 km ja lõplikult valmima järgmisel aastal. Tegelikult on juba praegugi tee täis autosid. Nüüd jääb loota, et Kosovo parandab liiklemistingimusi Pristina ja Prizreni vahel.

Kommentaare ei ole: